diumenge, 28 de gener del 2018

Pointe Basse de Mary (3.126 m) amb esquís

Pointe Basse de Mary
L'ascensió programada per avui és la més clàssica de l'Ubaye. Es tracta de l'ascensió a la Pointe Basse de Mary, un cim molt esquiable situat a sobre de la petita població de Maljasset on estem allotjats. Es una ascensió tan clàssica que fins i tot apareix en el llibre històric dels 101 somets à ski, que teniu ressenyat a l'apartat de bibliografia d'aquesta entrada del blog.
Després d'esmorzar en el refugi del CAF de Maljasset hem sortit caminant per la carretera en direcció a Maurin, un poblet de quatre cases situat a uns 200 metres de Maljasset. Hem deixat la carretera i ens hem posat els esquís per baixar lleugerament fins al pont sobre el riu Ubaye, pas clau per iniciar l'ascensió. A l'altre banda del pont hem agafat una petita pista, senyalitzada com a itinerari de raquetes, que s'endinsa al Vallon de Mary. Després d'un tram de camí pel bosc la vall s'obre i puja suaument amb grans vistes de l'Aiguille Large i l'Aiguille Pierre André. Més endavant hem deixat la vall principal, girant a l'esquerra per una vall secundària que porta directament al cim de la Pointe Basse de la Mary. Hem pujat en direcció al cim amb un pendent cada vegada més gran. Més amunt, ens hem decantat a l'esquerra per anar a buscar una canal que supera el tram final de la gran pala que defensa aquesta vessant de la muntanya.
Hem arribat a un petit altiplà des d'on es veia ben a prop el cim amb la seva fita monumental. Només quedava la pala final que hem superat amb certa facilitat, arribant gairebé fins al cim amb els esquís als peus. Finalment hem arribat a la Pointe Basse de Mary (3.126 m). El panorama era molt extens, en un dia claríssim. Hem pogut veure al fons el Monte Viso, que vam pujar el juliol de 2016, alçant-se molts metres per sobre de les muntanyes veïnes. Hem fet una panoràmica circular:

Hem descansat una bona estona mentre esperàvem els raquetistes que s'havien embolicat per la pala principal, passant de llarg la canal pero on havíem pujat els esquiadors. Al cap d'una estona han aparegut els raquetistes, transformats en gramponistes,  a dalt d'una petita cresta secundària i han pujat la pala final fins al cim.
Hem menjat una mica gaudint del panorama, mirant especialment el sector de l'Aiguille Large per on tenim previst fer l'ascensió de demà. Després hem iniciat el descens amb esquís amb una neu molt bona que ens ha ofert una magnífica esquiada pel mateix itinerari de pujada, de retorn a Maljasset.
Avui estàvem sols al refugi però el guarda, Stéphane, ens ha preparat un bon sopar. Com és habitual en els refugis, hem anat a dormir ben aviat, ja que demà hem de tornar a la muntanya.
I aquí teniu la pel·lícula de l'ascensió a l'Aiguille Basse de Mary. Ha estat produïda per Mountains Films i cedida per a tots els seguidors del blog:

Punta de la

MAPA:

PANORÀMICA OEST:

FINAL DE FESTA:

¡Magnífica ascensión a un tres mil en pleno mes de enero!

La más clásica de las ascensiones del Ubaye. Aparece en todas las guías.