divendres, 5 de gener del 2018

Coll de Banyuls - Llançà

L'Albera
Avui hem completat la nostra travessia per les muntanyes de l'Albera amb la tercera etapa, entre el Coll de Banyuls i la població de Llançà. Eren poc més de les cinc del matí quan hem tocat diana en el petit refugi lliure del Coll de Banyuls. Poc abans, els encarregats del foc havíen revifat les brases, de manera que hem esmorzat al caliu de la llar de foc.
Hem sortit al voltant de les 6; era negra nit i caminàvem amb l'ajut dels frontals seguint una petita pista que surt del mateix Coll de Banyuls per la carena fronterera. Hem arribat al Coll del Llop, on el camí es bifurca; es pot seguir per la carena o flanquejar per evitar el primer ressalt, el Puig de la Calma. Hem optat per flanquejar encara que els dos camins es troben poc més enllà, en el Coll de Torn.
Seguint la carena fronterera hem arribat al cim del Puig d'en Jordà (752 m), marcat amb una gran fita. Estava clarejant, de manera que hem fet un grapat de fotos de l'espectacle natural que se'ns presentava. Hem esperat uns minuts per veure, des d'aquesta talaia privilegiada, la sortida del sol darrere el Cap de Creus. Un gran espectacle.
Hem baixat a l'immediat coll del Teixò, on hem deixat definitivament la carena fronterera per agafar un camí de flanc en direcció a les carenes secundàries que s'orienten ja en direcció a Llançà. Hem arribat a la Font Jordana comprovant amb satisfacció que hi brollava un rajolinet d'aigua. Tot un regal de la muntanya perquè ja teníem l'aigua raccionada després de passar la nit al refugi del Coll de Banyuls o no hi havia aigua. Hem omplert les cantimplores i hem seguit endavant.
El nostre camí seguia per la carena de la Serra de la Balmeta fins arribar al Puig d'Esquers (606 m) on hi ha una caseta i un vèrtex geodèssic. Hem esmorzat contemplant el magnífic panorama. Avui no ha fet vent i feia calor, tot i estar en ple mes de gener. Després hem baixat per un corriol molt pendent fins a les ruïnes del Mas Patiràs, una antiga masia que devia ser molt important però ara està enrunada.
Hem seguit una mica més per la carena i després, per un caminet, hem baixat al Coll de les Portes on hem agafat una àmplia pista que ens ha portat directament a Llançà. Encara no s'havia acabat l'excursió perquè havíem de travessar tot el poble per arribar al Port on vam deixar el cotxe fa dos dies. Finalment hem arribat al Port i hem completat la jornada menjant una magnífica paella en un dels restaurant del Port de Llançà.
I aquí teniu la pel·lícula de la travessia de tres dies pel massís de l'Albera. Ha estat produïda per Edicions JGB i cedida per a tots els seguidors del blog: