divendres, 12 de setembre del 2014

Refugi d'Estagnous

Estagnous
Aprofitant el pont de la Diada, hem fet una travessia per la zona del Cousserans, en el departament francès de l'Ariège. Avui hem fet l'aproximació fins al refugi d'Estagnous, que serà el nostre centre d'operacions en aquests dies. L'arribada a Estagnous des de la Borda de Perosa no és la simple aproximació a un refugi sinó que és tota una excursió, de gairebé sis hores i més de 1.300 metres de desnivell. A més, recorre paratges impressionants entre el Pallars i el Cousserans, a tocar de la Vall d'Aran. A mig matí hem deixat els cotxes en un petit pàrquing al costa de la borda de Perosa i hem iniciat la caminada en direcció al Coll de la Pala de Clavera. Es tracta d'un GR d'enllaç entre els dos GR transpirenaics, el GR11 i el GR10; també coincideix amb l'anomenat Camí de la Llibertat un GR de recent traçat. A poc a poc hem anat superant l'important desnivell d'aquest camí, poc marcat en general. Ben aviat hem començat a tenir grans vistes; la Maladeta i l'Aneto han aparegut espectaculars per sobre de les muntanyes més properes. Hem arribat a l'estany de la Clavera, situat en un indret de gran bellesa, poc abans de la pujada final al Coll de la Pala de Clavera. Hem arribat al coll i hem iniciat el descens per la vessant francesa. Per arribar al refugi cal baixar un desnivell de 550 metres fins a l'Etang Rond i després remuntar-ne més de 300. La primera part de la baixada, per una valleta estreta, estava ocupada per una congesta de neu força important. Afortunadament la part de dalt, més dreta, estava neta i la neu no estava dura. Hem arribat a l'Étang Long, encaixonat entre uns lloms d'un verd intens, i hem seguit baixant en direcció a l'altre llac, l'Etang Rond. El camí és molt dret i té algun petit tram equipat amb cables de seguretat però hem baixat sense dificultat. Feia calor, de manera que els més agossarats han decidit banyar-se a les fresques aigües del llac mentre els altres ens ho miràvem. Després hem iniciat la pujada final al refugi, a on hem arribat en poc menys d'una hora. El refugi d'Estagnous és mot confortable i els guardes molt amables i eficients. Després d'instal·lar-nos en el refugi encara ens ha quedat una estona per fer una curta migdiada abans del sopar, que ha estat força bo, tenint en compte que és un refugi, i abundant. Hem anar a dormir aviat perquè demà tenim prevista una intensa jornada de muntanya.
Aquí tenim també el vídeo de la jornada, cedit per Mountain Films per a tots els seguidors del blog: