diumenge, 4 de maig del 2014

Tuc de la Canal de Rius, en travessia

Tuc de la Canal de Rius
Després de passar la nit al Refugi de la Restanca ens hem llevat de bon matí amb un dia radiant. Les previsions s'han confirmat i es presenta un dia perfecte. Volíem sortir amb les primeres llums però en el Refugi de la Restanca fan el mateix horari que els hotels de Salou i ens han dit que abans de les 7 no es pot esmorzar. Després de fer les motxilles hem esmorzat força bé i ens hem posat en marxa. Ha gelat durant la nit i la neu estava dura, força millor que ahir quan vam arribar. Hem començat a pujar vorejant el Llac de la Restanca anant a buscar, a l'altra banda, una canal que baixa de l'Estany de Mar. Superada la canal hem arribat a l'altiplà ocupat per l'Estany de Mar, molt extens, tancat per un impressionant rerefons de muntanyes. L'objectiu d'avui era retornar a l'Hospital de Viella d'on vam sortir ahir, fent una ascensió a la zona. El cim triat era el Tossal del Molar Gran, que des d'aquí ja es veia clarament, amb la seva característica pala superior en forma de barret. També es veia el Bessiberri Nord pel seu vessant més dret i, pel darrere, aixecaven el cap el Mauberme, el Barlonguera, el Mont Valier i el Montardo. Es pot travessar l'altiplà per sobre el llac, quan està ben gelat, o vorejant-lo a certa alçada. Hem optat per aquesta segona opció i, a poc a poc, hem anat travessant el gran altiplà. A l'altra banda hem començat a guanyar alçada per una àmplia pala en direcció a l'Estany Gelat de l'Obaga; al voltant dels 2.500 m d'altitud hem girat a la dreta i, per una àmplia terrassa sota el Tuc de la Canal de Rius, hem passat a la vessant del Circ de Tort. Hem arribat a un collet des d'on ja es veia el Tossal del Molar Gran. Per fer-lo calia baixar una mica per remuntar després la pala final d'uns 300 metres de desnivell. No ho hem vist clar perquè es veia tot molt lluny i hem decidit atacar el Tuc de la Canal de Rius, que teníem a sobre mateix. Per aquesta banda el Tuc té una coma amb pendents forts; les guies d'esquí recomanen pujar per l'altra banda i, si les condicions són favorables, baixar per aquesta coma. Com que ja estàvem aquí hem anat amunt; la pala era dreta però la neu estava força bé i ben aviat hem arribat a la carena i, amb els esquís als peus, fins dalt. Des d'aquí el panorama era impressionant. A ponent teníem la Maladeta, al nord la carena fronterera amb el Mauberme i el Mont Valier i a llevant el Bessiberri Nord i tota la carena fins al Montardo. Hem fet les fotos del cim i una panoràmica circular:

Hem baixat per la mateixa pala de pujada, amb una neu magnífica, i hem iniciat el descens en direcció als Llacs de Rius. La intenció inicial era passar pel Coll de Conangles però calia fer una bona remuntada i hem decidit anar a buscar el Port de Rius, més lluny però sense desnivell. Des del Port de Rius només ens quedava la baixada fins a l'Hospital de Viella; hem baixat una mica amb esquís però ben aviat s'ha acabat la neu i, amb els esquís a l'esquena, hem completat la baixada a peu.
Aquí tenim el vídeo de la jornada, cedit per Mountain Films per a tots els usuaris del blog.

Montardo amb,
esquís, 1984
Tumeneja
Nord, 1980
Bessiberri
Nord, 1973

Pues no parece fácil subir al Tossal del Molar Gran sin repetir en gran parte el itinerario del fin de semana.

A no ser que tras ascender el Estanhets se buscase el flanqueo sin perder demasiada altura, que nos comentaron, para atacar luego el Tossal y bajar a La Restanca.

No obstante, 1.600 m de desnivel, o más, no nos los quitaría nadie.

Bueno, queda anotado en la sección de itinerarios no preferentes.