divendres, 30 de març del 2012

Pic de Contraix (2.957 m) amb esquís

Contraix
Avui hem fet l'etapa reina d'aquesta travessa pirinenca. El Contraix és un dels gegants de la zona, comparable al Gran Tuc de Colomers i a la Punta Alta, encara que el fet de no arribar (per poc més de 40 metres) als 3.000 metres fa que no tingui el prestigi que mereix. De bon matí hem deixat el refugi de l'Estany Llong on hem passat la nit i hem iniciat un curt descens amb els esquís a l'esquena fins al pla de la centraleta on comença el camí de la Vall del Contraix. Aquí ens hem sorprès desagradablement perquè l'inici de la vall estava pelat, sense neu. Amb els esquís  a l'esquena hem iniciat la pujada per la vall seguint el camí d'estiu fins que al voltant dels 2.080 metres la neu contínua ens ha permès posar-nos els esquís. Hi havia relativament poca neu però tenia continuïtat fins al fons de la vall on, per evitar els espadats que tanquen aquesta vall, hem pujat per unes pales a la dreta que ens han portat fins al petit altiplà on hi ha l'estany de Contraix, tot gelat. Des d'aquí ja teníem una visió impressionant del Contraix amb la cresta final que havíem de superar; a l'esquerra el Coll de Sarradé, via d'ascensió, i a la dreta el collet de Contraix per on havíem de passar després per arribar a la Vall de Colieto. Vorejant l'estany ens hem anat acostant a la pala que porta al Coll de Sarradé, que es veia força dreta. Hem pujat fent llaçades fins poc abans del coll on hem deixat els esquís. El guarda del refugi ja ens havia dit que la cresta final no tenia neu i, per tant, no calia carretejar els esquís més del necessari. Des del coll, una llarga cresta, fàcil però entretinguda, porta fins al cim. El dia era magnífic, molt clar i amb força sol però a mesura que anàvem pujant, el vent era cada vegada més fort i  en els darrers metres aixecava la neu formant remolins. Superat aquest tram final d'aresta, només ens hem entretingut en el cim el temps just per fer unes fotos i una gran panoràmica circular. Des d'aquí el panorama era molt més extens que el que vam veure ahir des de l'Agulla del Portarró. Es veia la Maladeta, els Bessiberris, la Punta Alta, el Gran Tuc de Colomers, la Pica d'Estats, el Mauberme ... i una infinitat més de muntanyes. Hem desfet el camí de l'aresta fins al coll i després de baixar un curt tram a peu hem recuperat els esquís i hem iniciat el descens en direcció a l'estany de Contraix. No hem arribat a l'estany sinó que hem procurat flanquejar sense perdre més altura que la necessària fins situar-nos al peu de la pala que puja al Collet del Contraix. Hem tornat a posar les pells i hem remuntat aquesta pala fins poc abans del collet completant a peu els darrers metres. La baixada per l'altra banda comença molt dreta per una canal estreta; hem baixat a peu uns trenta metres fins que ens hem pogut posar els esquís per iniciar el descens. Una bona esquiada ens ha portat fins al refugi Ventosa i Calvell; abans d'arribar, però, hem hagut de fer la remuntada final des dels llacs de Culieto, ja que el refugi està una mica elevat sobre la vall. Avui no estàvem sols al refugi però gairebé; només hi havia set persones en total. Com ahir, un bon sopar i a dormir aviat; dema hem de seguir...
Podeu veure l'àlbum de fotos clicant sobre la imatge que il·lustra aquesta entrada del blog. També teniu aquí la pel·lícula de la jornada, cedida per Mountain Films per a tots el seguidors d'aquest blog:

També tenim aquí la panoràmica del cim: